زیبایی های آفرینش

 

 

 

مقدمه


   شما با کمک شیمی می‌توانید کریستال‌های برف را بسازید که به برف واقعی شباهت فوق‌العاده‌ای دارند. برف از کریستال‌های آب تشکیل شده است. در این پروژه شما از کریستال‌های خالص بنزوئیک اسید، گلوله‌های برفی را تهیه می‌کنید. مزیت این کریستال‌ها این است که در دمای اتاق ذوب نمی‌شوند. در واقع، هدف اصلی از انجام این آزمایش، آشنایی دانش‌آموزان با فرایند تصعید است، که با انجام این آزمایش این فرایند را از نزدیک درک می‌کنند و در پایان با طرح سوال و جوابی، دانش‌آموز با مفهوم اصلی و کلیدی تصعید، آشنا می‌شود.

 

مواد و وسایل لازم

  •  
  • ظرف دهان‌گشاد شیشه‌ای پیرکس (مقاوم در برابر حرارت)
  • 5 گرم بنزوئیک اسید (یک قاشق غذاخوری)
  • پیمانه‌ی مدرج پیرکس
  • هیتر
  • بِشری که تا دو سوم حجم آن از آب پر شده است
  • عروسک آدم برفی یا تکه‌ای درخت سرو
  • چوب پنبه

 

 

 


 روش كار
ابتدا بنزوئيك اسيد را داخل ظرف بريزيد، سپس عروسک آدم برفی یا شاخه‌ي درخت سرو را روي چوب‌پنبه ثابت كنيد و آن را هم درون ظرف قرار دهيد. در ظرف را ببنديد و آن را روي بشری که تا دو سوم آن، آب پر شده است قرار دهید (دهانه‌ی بشر با کف ظرف برابر باشد). سپس آنها را  روی هیتر قرار داده و به ملايمت حرارت دهيد. در واقع در این شیوه از حرارت غیرمستقیم استفاده می‌کنیم تا بنزوئیک اسید ذوب نشود. بعد از مدتی، بنزوئيك اسيد ناپدید می‌شود. در واقع بنزوئیک اسید جامد، تصعيد شده است. پس از ناپديد شدن بنزوئيك اسيد جامد، حرارت دادن را قطع كنيد. پس از مدتي ملاحظه می‌کنید که بلورهای سفید بنزوئیک اسید در اثر فرآيند چگالش، مانند برف روي آدم برفی یا شاخه‌ي درخت مي‌نشيند.

احتیاط: بنزوئیک اسید به عنوان نگهدارنده در فرآورده‌های غذایی کاربرد دارد، بنابراین یکی از بی‌خطر‌ترین ماده‌های شیمیایی محسوب می‌شود. هرچند بنزوئیک اسید خالص می‌تواند برای پوست بسیار خورنده باشد. همچنین در صورت بلعیده شدن در مقدار زیاد سمی است. بنابراین هنگام انجام این آزمایش نمایشی از دستکش و عینک محافظ استفاده کنید. این آزمایش بسیار بامزه است ولی توصیه می‌شود دانش‌آموزان عزیز با کمک معلم شیمی خود آن را انجام دهند.

چه اتفاقی افتاده است؟در این آزمایش، ابتدا در اثر حرارت دادن، بنزویک اسید جامد تصعید می‌شود. یعنی مستقیما از حالت جامد به شکل گاز در می‌آید. با خاموش کردن هیتر (منبع حرارت) و بر اثر سرد شدن، مجددا بخارات بنزویک اسید که در محوطه‌ی در بسته جمع شده است، متراکم می‌شوند و به صورت کریستال‌هایی ظاهر می‌شوند که از نظر شکل ظاهری بسیار شبیه گلوله‌های برفی هستند.

 

 



روش تصعید
در این روش، نمونه در درجه حرارتی پایین‌تر از نقطه ذوب آن گرم می‌شود و مستقیما از حالت جامد به صورت بخار در می‌آید و بعد بخار حاصل فورا در سطح سردی به حالت جامد متراکم می‌شود (متبلور می‌شود). این دو مرحله بدون مداخله حالت مایع صورت می‌گیرد.

 

در روش تصعید چون بخار را می‌توان دوباره جامد کرد، بنابراین، از این روش برای خالص‌سازی بعضی از جامدات استفاده می‌کنند. در این روش از اختلاف فشار بخار اجسام جامد استفاده می‌شود. یعنی باید بین فشار بخار جسم جامد و ناخالصی، اختلاف زیادی وجود داشته باشد، تا یکی از آنها به‌راحتی تصعید شود. عمل تخليص وقتي به خوبي انجام‌پذير است كه فشار بخار ناخالصی‌هی مشخصا كمتر از فشار بخار ماده تصعيد شدني باشد. از این آزمایش نمایشی می‌توان با کمی تغییر برای خالص‌سازی بنزویک اسید هم استفاده کرد. راجع به آن فکر کنید؟

سوال
-    چرا در این آزمایش بامزه، از بنزوئیک اسید استفاده شده است؟ آیا به جای بنزویک اسید می‌توان از مواد شیمیایی جامد دیگری هم استفاده کرد؟

پاسخ
-    بنزوئیک اسید فشار بخار بالایی در نقطه‌ی ذوب خود دارد و به‌راحتی با حرارت ملایم از فاز جامد به فاز گازی تبدیل می‌شود بدون اینکه مایع شود و مجددا بر اثر سرد شدن به صورت کریستال‌هایی ظاهر می‌شود. بنابراین، این آزمایش را می‌توان با مواد شیمیایی مشابه که فشار بخار بالایی زیر نقطه‌ی ذوب خود دارند هم انجام داد مانند نفتالین و سالیسیلیک اسید.

[ سه شنبه 19 فروردين 1393برچسب:,

] [ 17:0 ] [ من و رفقا ]

[ ]

نگاهی گذرا به علم شیمی...

نظریه اتمی پایه و اساس علم شیمی است. این تئوری بیان می‌دارد که تمام مواد از واحدهای بسیار کوچکی به نام اتم تشکیل شده‌اند. یکی از اصول و قوانینی که در مطرح شدن شیمی به عنوان یک علم تأثیر به‌سزایی داشته، اصل بقای جرم است. این قانون بیان می‌کند که در طول انجام یک واکنش شیمیایی معمولی، مقدار ماده تغییر نمی‌کند. (امروزه فیزیک مدرن ثابت کرده که در واقع این انرژی است که بدون تغییر می‌ماند و همچنین انرژی و جرم با یکدیگر رابطه دارند.)

این مطلب به طور ساده به این معنی است که اگر ده‌هزار اتم داشته باشیم و مقدار زیادی واکنش شیمیایی انجام پذیرد، در پایان ما همچنان بطور دقیق ده‌هزار اتم خواهیم داشت. اگر انرژی از دست رفته یا به‌دست‌آمده را مد نظر قرار دهیم، مقدار جرم نیز تغییر نمی‌کند. شیمی کنش و واکنش میان اتم‌ها را به تنهایی یا در بیشتر موارد به‌همراه دیگر اتم‌ها و به‌صورت یون یا مولکول (ترکیب) بررسی می‌کند.

این اتم‌ها اغلب با اتم‌های دیگر واکنش‌هایی را انجام می‌دهند. (برای نمونه زمانی‌که آتش چوب را می‌سوزاند واکنشی است بین اتم‌هایاکسیژن موجود در هوا و مواد آلی چوب. که نور بر روی مواد شیمیایی فیلم عکاسی ایجاد می‌کند شکل می‌گیرد.)

یکی از یافته‌های بنیادین و جالب دانش شیمی این بوده‌است که اتم‌ها روی‌هم‌رفته همیشه به نسبت برابر با یکدیگر ترکیب می‌شوند. سیلیس دارای ساختمانی است که نسبت اتم‌های سیلیسیوم به اکسیژن در آن یک به دو است. امروزه ثابت شده‌است که استثناهایی در زمینهٔ قانون نسبت‌های معین وجود دارد(مواد غیر استوکیومتری).

یکی دیگر از یافته‌های کلیدی شیمی این بود که زمانی که یک واکنش شیمیایی مشخص رخ می‌دهد، مقدار انرژی که بدست می‌آید یا از دست می‌رود همواره یکسان است. این امر ما را به مفاهیم مهمی مانند تعادل، ترمودینامیک می‌رساند.

شیمی فیزیک بر پایهٔ فیزیک پیشرفته (مدرن) بنا شده‌است. اصولاً می‌توان تمام سیستم‌های شیمیایی را با استفاده از تئوری مکانیک کوانتوم شرح داد. این تئوری از لحاظ ریاضی پیچیده بوده و عمیقاً شهودی است. به هر حال در عمل و بطور واقعی تنها بررسی سیستم‌های سادهٔ شیمیایی قابل بررسی با مفاهیم مکانیکی کوانتوم امکان‌پذیر است و در اکثر مواقع باید از تقریب استفاده کرد(مانندتئوری کاری دانسیته). بنابراین درک کامل مکانیک کوانتوم برای تمامی مباحث شیمی کاربرد ندارد؛ زیرا نتایج مهم این تئوری (بخصوصاربیتال اتمی) با استفاده از مفاهیم ساده‌تری قابل درک و به‌کارگیری هستند.

با اینکه در بسیاری موارد ممکن است مکانیک کوانتوم نادیده گرفته شود، اما از مفهوم اساسی آن، یعنی کوانتومی کردن انرژی، نمی‌توان صرف نظر کرد. شیمی‌دان‌ها برای بکارگیری کلیه روش‌های طیف نمایی به آثار و نتایج کوانتوم وابسته‌اند. علم فیزیک هم ممکن است مورد بی توجهی واقع شود، اما به هر حال برآیند نهایی آن (مانند رزونانس مغناطیسی هسته‌ای) پژوهیده و مطالعه می‌شود.

یکی دیگر از تئوری‌های اصلی فیزیک مدرن که نباید نادیده گرفته شود نظریه نسبیت است. این نظریه که از دیدگاه ریاضی پیچیده‌است، شرح کامل فیزیکی علم شیمی است. مفاهیم نسبیتی تنها در برخی از محاسبات خیلی دقیق ساختمان هسته، به‌ویژه در عناصر سنگین‌تر، کاربرد دارند و در عمل تقریباً با شیمی پیوند ندارند.

بخش‌های اصلی دانش شیمی عبارت‌اند از:

  • شیمی تجزیه، که به تعیین ترکیبات مواد و اجزای تشکیل دهنده آن‌ها می‌پردازد.
  • شیمی آلی، که به مطالعهٔ ترکیبات کربن‌دار، غیر از ترکیباتی چون دو اکسید کربن (دی اکسید کربن) می‌پردازد.
  • شیمی معدنی، که به اکثریت عناصری که در شیمی آلی روی آنها تاکید نشده و برخی خواص مولکولها می‌پردازد.
  • شیمی فیزیک، که پایه و اساس کلیهٔ شاخه‌های دیگر را تشکیل می‌دهد، و شامل ویژگی‌های فیزیکی مواد و ابزار تئوری بررسی آنهاست.

دیگر رشته‌های مطالعاتی و شاخه‌های تخصصی که با شیمی پیوند دارند عبارت‌اند از: علم مواد، مهندسی شیمی، شیمی بسپار،شیمی محیط زیست و داروسازی.

[ سه شنبه 19 فروردين 1393برچسب:,

] [ 16:55 ] [ من و رفقا ]

[ ]

آزمایش شیمی

محلول هزار چهره

در این آزمایش شما محلولی را درست می کنید که بدون آن که موادی در آن بریزید خود به خود و پشت سرهم تغییر رنگ می دهد.

در درون یک ارلن مقداری آب بریزید و درون آن حدود دو قاشق معمولی شکر و نصف قاشق هم سود (NaOH) بریزید. سپس با افزودن چند قطره پتاسیم پرمنگنات (KMnO4) می بینید که محلول 

شما ابتدا ارغوانی می شود و سپس به ترتیب آبی، سبز، زرد و نارنجی می شود.

[ سه شنبه 19 فروردين 1393برچسب:,

] [ 16:53 ] [ من و رفقا ]

[ ]

آزمایشی جذاب...

شعله ور کردن پارچه ای که نمی سوزد

در این آزمایش شما پارچه ای را شعله ور می کنید طوری که آتش زبانه می کشد اما پارچه نمی سوزد و تغییری در آن صورت نمی گیرد.

کافیست شما درون یک بشر مقداری آب و الکل بریزید. اگر الکل شما صنعتی (زرد) بود نسبت آب و الکل باید 1 به 6 باشد و اگر الکل سفید بود، به ازای 6 واحد آب، 1 واحد الکل بریزید. سپس هر 

پارچه ای که خواستید در بشر می اندازید تا کاملاً آغشته بشود. سپس آن را روی شعله بگیرید. می بینید که پارچه شعله ورب می شود بدون آن که بسوزد.

تذکر مهم: در حالی که پارچه شعله ور است آن را داخل بشر نیندازید چون خطر انفجار وجود دارد.

نکته: قبل از آنکه پارچه بخواهد بسود، آتش خود به خود خاموش می شود.

[ سه شنبه 19 فروردين 1393برچسب:,

] [ 16:51 ] [ من و رفقا ]

[ ]

آزمایش شیمی

آزمايش شگفت انگيز با يخ (عكس متحرك) 

دليل اين اتفاق چيست؟

 چون نقطه انجماد مايع درون ليوان بالاتر از صفر است،‌ وقتي يخ را كه دماي آن صفر يا زير صفر است را به آن نزديك مي كنيم،‌به سرعت منجمد مي شود. 

 

وبلاگ شیمی خرامه

[ سه شنبه 19 فروردين 1393برچسب:,

] [ 16:41 ] [ من و رفقا ]

[ ]

آزمایش شیمی

 

واکنش زیر ازجمله واکنش هایی است که منجر به تولید کف می شود .

این واکنش بین جوش شیرین ( سدیم بی کربنات یا سدیم هیدروژن کربنات )

با آلومینیوم سولفات انجام می شود که به مقدار زیاد گاز کربن دی اکسید تولید می کند

از این واکنش برای خاموش کردن آتش استفاده می شود.

[ سه شنبه 19 فروردين 1393برچسب:,

] [ 16:38 ] [ من و رفقا ]

[ ]

جدول حلالیت ها

سلام به دوستای گلم این جدول قواعد انحلال پذیری واسه ی شیمی دوست های گل بخصوص سال سومی ها!!!

 

[ سه شنبه 19 فروردين 1393برچسب:,

] [ 16:33 ] [ من و رفقا ]

[ ]

مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه